
Popper Pter: Az nmagba tr svny (rszlet)
A "SZELD NURALOM" ISKOLZSA
Iskolzst rok gyakorlatok helyett, a kt fogalom jelentstartalma ugyanis ms. Az gynevezett - fknt az eurpai kultrkrben elterjedt - gyakorlatok a jgnak picinyke szelett jelentik, s tulajdonkppen "technikai eszkztrnak" tekinthetk, amelyek a httrtartomny nlkl nmagukban valamifle sajtos egszsgmegrz gimnasztikv torzulhatnak. Ez a lehetsg nmi veszlyt is hordoz. Nevezetesen a jgz esetleg nem tudja, hogy az intenzv gyakorlatok vgzsvel "mihez nyl hozz", azaz milyen hatsok kvetkezhetnek biolgiai, de fknt lelki s szellemi letben. Elfordul, hogy a jgz olyan vltozsokat tapasztal sajt magn, amelyek megijeszthetik, miutn nem tudja beilleszteni mindennapi letbe, pszichs biztonsga meginog, esetleg pszichoterpis segtsgrt kell folyamodnia. Szerencsre a lustasg, a manrok eltrbe kerlse a legtbb esetben flslegess teszi ezt az aggodalmat. Az eurpai emberek tbbsgbl hinyzik az ntadsnak az a kpessge, ami keleten mg megrzdtt, s ezrt "jgzsban" is a felsznen marad. A kizrlag testi gyakorlatok erltetse a jga szempontjbl hamis hangslyeltoldshoz is vezethet: a lnyeg ppen az sztn-, rzelmi, gondolati s fknt erklcsi funkcik fejlesztse lenne, s ehelyett az egsz aktivits a testre koncentrldik. Rgi szably, hogy az embernek hrom lpst kell elremennie erklcsi fejldsben, mg egyet lphet szellemi skon.Az iskolzs az egsz ember lpcszetesen emelked s kiterjed fejlesztst jelenti, lappang kpessgeinek kimvelst, tlburjnz sajtossgainak a visszaszortst, nyesegetst. Az egsz folyamat htterben viszont egyfajta informltsgnak, elmleti ismeretanyagnak kell lteznie ahhoz, hogy a dolog valban mkdjn. Az ember ne csinljon nmagval vagy msokkal semmi olyat, amirl nem tudja pontosan, hogy micsoda, milyen hatshoz vezet s milyen testi vagy pszichs mechanizmusokon keresztl. A jgaagittorok s njelltek, tantvnyokra vadsz "guruk" ezekre a krdsekre a vlaszt ltalnos s hangzatos, romantikus s misztikus frzisokkal, pesti nyelven szlva "zfecekkel" szoktk ltalban helyettesteni. Ennek legkzenfekvbb mdja a szanszkrit, pli vagy hindu nyelv terminus technicusokkal val dobldzs, ami olyan jlesen kenegeti az ember nrtkelst: lm, n tudok valamit, ami a kznsges ember eltt rejtve van.A jga egsz kpzsi rendje tulajdonkppen kt rszbl ll. Egyrszt az elmleti tanulmnyokbl, msrszt az iskolzsbl. Az iskolzs az nfejleszts mdszereinek az elsajttst jelenti, ennek egy rszt alkotjk az gynevezett gyakorlatok. A dolog eddig nyilvnos s tanulhat. Az iskolzs szubjektv hatsa, a gyakorlatok sorn meglt lmnyvilg viszont a legszigorbb magngy, errl vezredek ta tilos beszlni, "nem tma", meg kell maradnia bels meglsnek!Az albbiakban megprblom a jgaiskolzs szerkezeti felptst rviden s rtheten lerni, leginkbb Patanjali rendszertant kvetve. Kerlm az indiai fogalmak halmozst, egyrszt mert nem ismerem ezeket a nyelveket, msrszt mert enlkl is minden rthet. Ha egy-egy kifejezs magyar trsa hibs lenne - mindig hibs -, elre is elnzst krek az orientalistktl. Igazuk van, de az n flemben gy maradt meg, gyis tudjuk, hogy mirl van sz. Az iskolzs "felplsnek" vzlata termszetesen hinyos lesz, lteznek msfajta csoportostsok, az iskolzs f irnytl legaz jgautak, ezeket elhagyom. Lssuk teht az egymsra pl szinteket.
1. A lemonds jgja (Jma)
Els megkzeltsben tulajdonkppen felre cskkentett tzparancsolat: ne lj, ne lopj, ne hazudj, ne fktelenkedj, ne vgyakozz! A lnyeg azonban nem az, hogy mindezeket ne tegye meg az ember, hanem az, hogy ne kvnja megtenni. Nem flelembl vagy akr beltsbl az emberre knyszertett kls fegyelemrl van sz, amelynek bilincsben vergdik valaki, hanem a bels igny kioltsrl, ha gy tetszik, szublimlsrl.A fogalmak tgan rtelmezendk. Puszttani semmilyen llnyt nem szabad, de nemcsak testi rtelemben. Nem szabad tnkretenni, "meglni" egy msik ember nrzett, hitt, ragaszkodst sem. A lops sem csak a trgyi tulajdonokra vonatkozik. Nem szabad ellopni eszmket, bizalmat, munkaert sem, egyszval nem szabad kihasznlni a msik embert. A hazugsg tilalma nemcsak a flrevezetsre, becsapsra vonatkozik, hanem hamis eszmk, ideolgik mg oly jhiszem terjesztsre is. A fktelensg az indulatossgon kvl magban foglalja a szenvedlyeket is. Ekkor sem szabad kizrlag a drogra vagy az alkoholra gondolni. A jgtl idegen minden fanatizmus, eszmei vagy vallsi trelmetlensg, "megszllottsg" vagy ezeknek a brmilyen mdon val szolglata. A vgyakozs a svrgs jelentstartalma is messze tln az erotikn, beletartozik az anyagiassg, a becsvgy, a karrierizmus, a gyjtszenvedly, ltalban minden, ami birtokls.
2. A hit jgja (Nijma)
Trelmessget, elfogadst r el mindenfle valls, rtus, eszmerendszer, filozfia, vilgnzet, szoks, politikai, tudomnyos vagy eszttikai meggyzdssel szemben. gy is nevezhetnnk, hogy a szellemi szabadsgjgja. Szabad mskpp ltnod, mskpp rtened a vilgot, mskpp gondolkoznod az emberi let dolgairl, mint nekem. Teht az egocentrikus belltds, az intolerancia megfkezst jelenti, az attitdt kvnja megszntetni, ami gy gondolkozik: " ms, mint n. Teht rosszabb! Azrt rosszabb, mert nem hozzm hasonl." A nijma teht magban foglalja pszichikus rtelemben azt, amit a szempontvlts kpessgnek, emptinak neveznk. Elutast mindenfle dogmatikt, megmerevedett vilgkpet, nrcisztikus eltletet, ami a "mssgban" mindig stni, stt erket s szndkokat vl felfedezni. Nemcsak egynekre vonatkozik ez, hanem npekre s kultrkra, st abszolutizlt tudomnyos irnyzatokra, iskolkra is.
3. A testtartsok jgja (szana)
A test s letfunkciinak zavartalan mkdst kvnja biztostani. A jga felttelez bizonyos leterkzpontokat (csakrkat), amelyek egyben a magasabb rend szellemi megismers "szervei" is. Az szana - gyakorlatok egyik hatsa ezeknek a sokszor "alv", teht a mai emberben nem mkd kzpontoknak az aktivizlsa. A gyakorlatok ezen kvl kimutathat fiziolgiai hatssal is rendelkeznek, amelyek elssorban a gerincre, az agyidegek mkdsre, a bels szekrcis mirigyekre s az agyra kedvezek, a klnbz szervek vr- s oxignelltst segtik el.Alapelv a "laza" gyakorlatvezets, minden erlkds s erltets elkerlse. Minden szannak van helyettest gyakorlata is. Az embernek meg kellene tallnia a sajt szanit. Emellett ltalban az tapasztalhat, hogy a rvid ideig kitartott testhelyzeteknek tnus-, feszltsg-, aktivitsnvel hatsuk van, mg a hossz ideig vgzett gyakorlatok laztanak, a nyugalom, az elmlyeds, a befel forduls irnyba vezetnek.
4. A llegzs jgja (Prnajma)
Az leterkzpontok aktivizlsnak, az leter (prna) kzttk megindul ramoltatsnak msik alapvet gyakorlatfajtja. Ismeretesek bizonyos "taszt lgzsek", amelyek a lgutakat teszik szabadd a "valdi" lgzgyakorlatok szmra. Ez utbbiak lnyege a llegzs folyamatnak ritmusos megnyjtsa - belgzs - a llegzet visszatartsa - kilgzs - s a llegzs folyamatnak koncentrlt gondolati kvetse.Tgabb rtelemben formlja az egyn viszonyt a vilghoz: felveszek erket s hatsokat magamba (belgzs) - felhasznlom azokat, talaktom sajt magam ptse rdekben (visszatarts) - s ami ebbl keletkezett, visszaadom a vilgnak (kilgzs). Oxignt hasznlok fel, amit ms lnyek termeltek, s szndioxidot s vzgzt adok vissza, amit ms lnyek (nvnyek) hasznlnak fel megint. A kozmosz letben val biolgiai szellemi rszvtelrl van teht sz.Az szana- s a prnajma - gyakorlatokat egyttesen Hatha - jgnak is nevezik.
5. Az rzkels jgja (Pratjihara)
Az emberre llandan klnfle ingerek zporoznak a vilgbl. Az ember - ennek megfelelen - hol ide, hol oda kapkodja a fejt. A jga azt akarja elrni, hogy az ember tudatosan s akaratlagosan kpes legyen egy szmra fontos rzki benyomst megrizni, s nem hagyja magt attl eltrteni ms hatsok ltal. Tulajdonkppen az elmlyls kezdeteirl van sz. Mskppen a figyelem jgjnak is nevezhetnnk. A pontos szrevevshez id s nyugalom kell. Azt akarja elrni, hogy az ember ne csak nzzen, hanem lsson is, vegye szre azokat a mly informcikat, amelyeket nha a legaprbb jelek hordoznak.
6. A koncentrci jgja (Dharana)
Amikor a jgz ura lett rzkelsnek s figyelmnek, kpess kell tennie magt arra, hogy adott idtartamra el tudjon fordulni az rzki benyomsoktl, teht idlegesen "elzrja" rzkszerveit, szneteltesse mkdsket. Ebben az llapotban gondolati aktivitsa a kpzeteire sszpontosul. Mr nem a dolgokra figyel, hanem a dolgok kpzeteire, amelyek benne letre keltek. Mskppen az emlkezs jgjnak is nevezhetjk.A kpzetekre val elmlylt koncentrci termszetesen gondolkodsi folyamat is. A jelensg krlbell megfelel annak, amit a keresztnyek lelkigyakorlatoknak vagy a grg filozfusok kontemplcinak neveznek. Lnyeges eleme a kpzetek s a valsg idszakos sszevetse s e korrekci alapjn az jbli elmlyeds.
7. A meditci jgja (Dhijana)
A meditci ebben az rtelmezsben elvont szellemi tartalmaknak val ntadst jelent. Mr nem gondolkozs, hanem tls. Legtbbszr valamilyen rzelmi, eszmei vagy erklcsi igazsgot, fontos ismeretet kifejez tartalomrl van sz. A cl az, hogy idlegesen csak a meditci trgya tltse ki az egsz pszichikumot, ne jelenjenek meg ezen kvl ll, vele sszefggsben nem lev rzelmek, asszocicik, gondolatok.
8. A kireseds jgja (Szamadhi)
Rendkvl nehezen elrhet llapot. Azt jelenti, hogy idlegesen eltnik az emberbl minden pszichs tartalom - nem alvsrl van sz! -, nem rzkel, nem rez, nem emlkezik, nem gondolkozik. gy ltezik, mint egy "res edny", amelyik brmilyen tartalom befogadsra ksz, ami belehullik. Az n, a szemlyisg ideiglenes httrbe szortsrl, megsznsrl van sz. Ennyiben hasonlt a hall llapothoz. A jga szerint ekkor nylik lehetsg egszen mly szellemi megismersekre. Ez a helyzet alzatot is reprezentl, el kell fogadni azt is, ha az ressg ressg marad.A keresztny ezoterikban valami hasonlt neveztek extatikus llapotnak, de hasznltk a fogalmat mg rgebbi szellemi irnyzatok is. A babiloni - kldeus kultra Marduk imja Weres Sndor szerint gy hangzott:
Elszr a partok tnnek el,azutn minden sziget s ztony.Aztn a vz, aztn a fny, aztn a sttsg.Vgl semmi sem marad.Ott megtrtnik felszabadulsunk.Mert szent s rk az ressgs az emberben fszkel,s az ressgben fszkel az ember.
Nhny j tancs:
1. A jgagyakorlatokat jobb nem elkezdeni, mint abbahagyni. (Egybknt mindenre vonatkozik.)
2. Mindenkinek meg kell tallnia a sajt jgjt.
3. A valdi Mester sohasem keres tantvnyokat. Mindig a tantvny keresi meg Mestert.
4. A tantvny htlen lehet a Mesterhez, de a Mester sohasem lehet htlen a tantvnyhoz. A Mester hsgnek legbiztosabb jele, ha a tantvny szabad marad, nem fgg a Mestertl.
5. Az iskolzs tjt kzsen meg lehet tanulni. Megismersekhez, megrtsekhez jutni csak egyedl lehet.s ez mr a legintimebb magngy. Abba a szfrba tartozik, amirl Hamlet azt mondja: "A tbbi nma csend..."

A BUDDHIZMUS JGJA
Br Buddha annak idejn letrt mind a Szankhija, mind a jga tjrl, e tantsok szmos elemt felhasznlta sajt blcseleti rendszerben. A jga klnben sem valls, egyrszt teht nmagban is gyakorolhat, msrszt "beplhet" brmilyen vilgfelfogs testi s lelki "karbantartsi" gyakorlatai kz. Buddha egyedl a testi leromlst elidz ngytr aszkzisre mondott hatrozottan nemet. Valsznleg a sajt brn tapasztalta, hogy a testi tnkremens megtpzza a lelket is. Az aszkzis helyre a mrtktartst lltotta. Ltezik teht buddhista jga is. Llektani jtkaink sorn sehol sem foglalkoztunk a jgagyakorlatok rszletes "technikai lersval s elemzsvel. A tanknyvszagsg veszlyeit elkerlend most ppen csak rpillantunk a buddhizmus jgjnak ptkezsre, ezen bell is termszetesen csak az alapokra.Buddha els kvetelse az volt, hogy tantvnyainak tisztessges embereknek kell lennik. (Tulajdonkppen mr ez a kvetelmny megvlthatn a vilgot, a tbbit akr el is hagyhatjuk.) A tisztessg - ha gy tetszik, az erklcsssg - az egyszer mezei buddhisttl azt kvetelte, hogy ne puszttson el letet; ne hazudjon, ne zskmnyolja el msok trgyi vagy szellemi tulajdont, tartson mrtket, s ne legyen krtkony a szexualitsban; s vgl, ne avatkozzon be mvileg sajt lelki-szellemi letbe izgat- vagy kbtszerek alkalmazsval. A szerzetesek lett ezen tl a teljes nemi absztinencia; bizonyos tkezsi korltozsok; tbbfajta szrakozs, cicomzs, hivalkods tilalma; valamint az anyagi javak halmozsnak megtiltsa szigortotta.Ezutn kvetkezett annak az elrse, hogy a tantvny ne vljon az rzki benyomsok rabjv, belertve a lts, a halls, az zlels, a szagls, a tapints tjn szerzett lmnyeket s az ezekrl val kpzelgst.Az emberi termszet ismeretben a Megvilgosodott szksgesnek ltta kln hangslyozni a mrtkletes evst. Azt szerette volna elrni, hogy a tantvnyok ne az lvezetrt, hanem a test egszsgben tartsrt tpllkozzanak. Az elhzs, a zsr s a hs elburjnzsa a test eluralkodst jelenti a szellem felett. lltlag Buddha pocakos brzolsa sem arrl beszl, hogy a Mester kvr volt, hanem a sanyargat aszkzissel val szembenllsnak szimbluma.Ezutn kvetkezne mindenfle testi s lelki diszharmnia kikszblse. Az embernek ppgy rendben kell tartania emsztst, mint az rzelmi hztartst, indulati lett, kapcsolatait, becsvgyt.Kiemelkeden fontos az sszeszedettsg kvetelmnye. Azt fejezi ki, hogy brmit csinljon is az ember - belertve legegyszerbb mindennapi teendit -, brmilyen kritikus helyzetben tevkenykedjen is, mindig legyen ber a figyelme, mkdjk az nkontrollja, vagyis tudja, hogy ppen mit tesz.Ezek utn a tantvny kereshet egy nyugodt zugot magnak, ahol elkezdheti meditatv elmlkedseit. (Vajon hny szlets s hall kell ahhoz, amg ide elrkezik?)Az erklcsi-szellemi fejlds eme szintje nlkl tulajdonkppen flsleges is hozzfogni a meditcit elkszt gyakorlatokhoz:
1. Nyugodtan kell lni, a sajt legknyelmesebb lsben. Mgis j, ha ez keresztbe vetett lbbal trtnik. Koncentrci esetn a testtarts egyenes, meditci esetn elregrnyedt. A kzvetlen fiziolgiai, vegetatv hats szempontjbl, ha valaki fradkonysgt, aluszkonysgt akarja megszntetni, egyenesen ljn; ha az lmatlansgtl, izgatottsgtl, feszltsgektl akar megszabadulni, grnyedjen elre.
2. Behunyt szemmel, lassan, folyamatosn, ritmusosan llegezzen. Koncentrljon az orrnylsokra.
3. Most a llegzsek sorn kpzeletben fel kell idzni a mellkas, a rekeszizmok, a has ritmikus mozgst, tgulst s sszehzdst.
4. Ezutn a leveg tjra koncentrljon a ki- s belgzsek alatt. A llegzs kezdetre, folyamatra s vgre. 10-10 lgzsnl ne vgezznk tbbet.
5. Behunyt szemmel gynevezett gondolati masszzst vgezznk. Elindul a nyaktl, rinti a vllakat, a karokat, a kezeket, a mellkast, a htat, a derekat, majd a comb, a trd s a lb kvetkezik.
6. Mly belgzs utn hangosan zengesse az OM-ot, mg a hang hosszan s zmmgve elhal. Az OM tulajdonkppen AUM-knt hangzik, ahol az A az ber tudati llapotot, az U az lomtudatot, az M a mlyalvs tudatllapott reprezentlja.
7. Ezutn az OM nmv vlik, mr csak az ember lelkben zeng.
8. Ez a bels OM elvezethet az rzelmi s gondolati kiresedshez. Ez mr a meditci kszbe. Addig marad ebben a helyzetben az ember, amg be nem tr az els gondolat vagy rzs. Azt jl szemgyre veszi, majd befejezi a gyakorlatot. Az OM-gyakorlatokat legfeljebb hromszor rdemes megismtelni egy lsben.
Amint ltjuk, minden t a bels kireseds Rmjba vezet.Mgallna, aki eredetileg matematikus volt, majd Buddhhoz csatlakozva egyik legkiemelkedbb tantvnya lett (mg a titthahvk agyon nem vertk), elgondolkozva a Tantson, azt krdezte: "Hogyan lehetsges az, hogy adva van a megvilgosodshoz vezet t, van tant is, vannak tantvnyok is, akik ezen az ton akarnak jrni, s a legtbben mgsem rik el a clt?"Mire Buddha: "Kt ember fordul hozzd, hogy mondd el nkik, hogyan lehet eljutni Rdzsagha vrosba. Rszletesen elmondod nekik az tirnyt, a kanyarodsokat, a keresztezdseket, arrl is felvilgostod ket, hogy milyen veszlyeket kell elkerlnik. Az egyik ember betartja az utastst, s sikeresen eljut Rdzsaghba. A msik nem tartja be az utastsokat, s eltved. Hogyan lehetsges ez?"Mgallna (megtrten): "ppgy bajldok n is, uram, Gtma. Szmtantanr vagyok n, uram, Gtma."Igen, knnyen eltved az ember, mg ha szmtantanr is. |