OSHO Mindennapra
1. Megvilgosods
Abban a pillanatban, hogy megvilgosodsz, a ltezs egsze megvilgosodik. Ha stt vagy, a ltezs egsze stt. Minden tled fgg.
Szerte a vilgon ezerfle tveszme l a meditcival kapcsolatban. Pedig a meditci nagyon egyszer: nem ms, mint tudatossg. Nem kntls, nem mantra vagy a rzsafzr hasznlata. Ezek hipnotikus mdszerek, melyek csupn egyfajta megpihenst tudnak biztostani, s nincs semmi rossz abban a megpihensben; ha valaki csak ellazulni igyekszik, akkor ppensggel tkletesek. Brmelyik hipnotikus mdszer hasznos segtsg lehet, de ha az igazsgot akarod megismerni, akkor ez nem elg. A meditci azt jelenti, hogy a tudattalansgodat tudatossgg alaktod t. Normlisan az elmnknek mindssze egy tizede tudatos, kilenc tizede tudattalan. Az elmnek csupn egy kis rsze, egy vkony rtege vilgos; azon kvl az egsz hz sttsgbe borul. A feladat pedig abbl ll, hogy ezt a kis fnyt akkorra nveljk, hogy az egsz hz fnyrban sszon, hogy egyetlen zug vagy sarok se maradjon sttben. Amikor az egsz hz tele van fnnyel, akkor az let csoda; akkor az let varzslat; megvan benne a varzslat minsge. Akkor nem htkznapi tbb – minden klnlegess vlik. A profn szentt vlik, s az let apr dolgai olyan hatalmas jelentsgre tesznek szert, amit sosem kpzeltnk volna. A kznsges kvek olyan gynyrnek tnnek, mint a gymntok; a ltezs egsze megvilgosodik. Abban a pillanatban, hogy megvilgosodsz, a ltezs egsze megvilgosodik. Ha stt vagy, a ltezs egsze stt. Minden tled fgg.
2. Amatrk s szakrtk
Minden nagy felfedezst amatrk tesznek.
Rendszerint, ha j munkba kezdesz, nagyon kreatv vagy, mlyen belemerlsz, az egsz lnyeddel rszt veszel benne. Azutn lassanknt, ahogy alaposabban megismered a terletet, egyre kevsb leszel jt s kreatv, egyre inkbb ismtlv vlsz. Ez termszetes, mert minl nagyobb szakrtelemre teszel szert egy munkaterleten, annl inkbb ismtl leszel. A szakrtelem ismtl. Ezrt minden nagy felfedezst amatrk tesznek, mert egy szakrtnek tl nagy a vesztenivalja. Ha valami j trtnik, mi lesz a rgi szaktudssal? Hiszen veken t tanult, s mra szakrt lett belle. Ezrt a szakrtk sosem fedeznek fel semmit; sosem lpnek tl szaktudsuk hatrain. Egyrszt egyre nagyobb szakrtelemre s szaktudsra tesznek szert, msrszt viszont egyre jobban eltompulnak, s tehernek rzik a munkt. Mr nincs semmi j, ami izgalmat jelenthetne a szmukra – elre tudjk, mi fog trtnni, tudjk, mit fognak tenni; nincs benne semmi meglepets. Ezrt ht a lecke: J, ha szaktudst szerzel, de nem j, ha rkre megllapodsz mellette. Mindannyiszor, ha gy rzed, hogy a munkd unalmass vlik, vltoztass rajta. Tallj ki valamit, tgy hozz valami jat, trlj el valami rgit. Lgy jra sablonoktl mentes – ami azt jelenti, hogy szaktudstl mentes –, lgy jra amatr! Btorsgra, kurzsira van szksg ahhoz, hogy jra amatrr vlj, de gy lesz csodlatos az let.
3. Vlaszd a termszetet!
Mindannyiszor, ha azt ltod, hogy a trsadalom sszetkzsbe kerl a termszettel, vlaszd a termszetet – brmi legyen is az ra. Sosem veszthetsz.
Mind a mai napig az az llspont az uralkod, hogy az egyn a trsadalomrt van, hogy az egynnek kvetnie kell azt, amit a trsadalom diktl. Az egynnek be kell illeszkednie a trsadalomba. Ez lett a normlis emberi lny defincija – az, aki beilleszkedik a trsadalomba. Mg ha a trsadalom rlt, akkor is be kell illeszkedned; akkor vagy normlis. s itt szletik az egyn problmja, hogy a termszet megkvetel valamit, a trsadalom pedig ppen az ellenkezjt kveteli. Ha a trsadalom ugyanazt kveteln, mint a termszet, akkor nem lenne konfliktus. Akkor az denkertben maradtunk volna. A problma azrt szletik, mert a trsadalomnak megvannak a maga rdekei, amelyek nem felttlenl llnak sszhangban az egyn rdekeivel. A trsadalomnak megvannak a maga befektetsei, ezrt az egyn az, amit fel kell ldozni. Ez egy fejetetejre fordult vilg. ppen fordtva kellene lennie. Nem az egyn ltezik a trsadalomrt, hanem a trsadalom ltezik az egynrt. Mert a trsadalom csupn egy intzmny, nincs lelke. Az egynnek van lelke, az a tudatos kzppont.
4. Egy visszhangos hely
A vilg visszhangos hely. Ha haragot indtunk tjra, harag jn vissza; ha szeretet adunk, szeretet jn vissza.
A szeretetnek nem szabad kvetelznek lennie, mert akkor elveszti a szrnyt, s nem tud szllni. Gykeret ver a fldben, nagyon fldi lesz; akkor pedig nem ms, mint kjvgy; s boldogtalansgot hoz, nagy szenvedst. A szeretetnek nem szabad felttelekhez ktttnek lennie, nem szabad elvrsokat tmasztanod vele szemben. Egyszeren nmagrt kell lteznie – nem valamilyen jutalomrt, nem valamilyen eredmnyrt. Ha indtk vezrli, szereteted nem vlhat az gboltt. Akkor az indtkra korltozdik; az indtk lesz a meghatrozja, a hatra. Az indtk nlkli szeretetnek nincsenek hatrai: tiszta ujjongs, kitr rm, a szv illata. s abbl, hogy nem vgyik semmilyen eredmnyre, egyltaln nem kvetkezik, hogy nem szletik eredmnye; pp ellenkezleg, ezerszmra szletik, mert brmit adjunk a vilgnak, az visszatr, visszaverdik. A vilg visszhangos hely. Ha haragot indtunk tjra, harag jn vissza; ha szeretet adunk, szeretet jn vissza. De ez egy termszetes jelensg; felesleges gondolkodnod rla. Elg, ha bzol abban: nmagtl trtnik. Ez a karma trvnye: brmit vetsz, azt aratod; brmit adsz, azt kapod. Teht felesleges gondolkodnod rla, mert automatikus. Gyllj, s gyllni fognak. Szeress, s szeretni fognak.
5. Visszatekint blcsessg
Sohasem a msik a felels. Csak figyelj! Ha blcs vagy az adott pillanatban, akkor nem lesz gond. De mindenki akkor blcs, amikor a pillanat mr elmlt. A visszatekint blcsessg semmit sem r.
Ha elveszted a trelmedet, bosszankodsz s korholsz, azutn beltod, hogy feleslegesen tetted, mr ks. Semmi rtelme – mr srelmet okoztl. Ez a blcsessg csak lblcsessg. Olyan rzst ad, „mintha” megrtetted volna. Ez az ego trkkje. Ez a blcsessg semmire sem j. Amikor ppen megteszed a dolgot, abban a pillanatban, abban az idben kell megszletnie a tudatossgnak, akkor kell ltnod, hogy amit teszel, haszontalan. Ha kpes vagy akkor ltni, amikor trtnik, akkor nem is tudod megtenni. Sosem szeglhetnk szembe a tudatossgunkkal. Ha valaki meg tudja tenni, annak a tudatossga nem tudatossg. Valami mst tveszt ssze vele. Teht ne feledd: sosem a msik a felels. A problmt az okozza, hogy valami bnt bell. s termszetesen nem zdtod r valami arra jr idegenre, hanem azt veszed el, akit szeretsz, aki a legkzelebb ll hozzd. Ezrt a legkzelebbi szemly lesz az, akihez jra s jra odahordod, odazdtod az ostobasgaidat. De ezt kerlni kell, mert a szeretet nagyon trkeny. Ha tl sokszor teszed meg, ha tlzsba viszed a terhelst, a szeretet eltnhet. Sosem a msik a felels. Prbld ezt olyan lland tudatossgi llapott tenni magadban, hogy mindig eszedbe jusson, ha azt kezded rezni, hogy valami baj van a msikkal. Kapd rajta magad, s szabadulj meg ettl a gondolattl akkor s ott. s krj bocsnatot.
6. Hla
Lgy olyan hls a ltezsnek, amennyire csak lehetsges – apr dolgokrt is, ne csupn a nagy dolgokrt… a puszta llegzsrt. Semmilyen jogos kvetelsnk nem lehet a ltezssel szemben, ezrt minden, amit kapunk: ajndk.
Legyen benned egyre tbb s tbb hla s ksznet; engedd, hogy ez legyen benned a legmeghatrozbb. Lgy hls mindenkinek. Ha megrted a hlt, akkor hlt rzel azokrt a dolgokrt, amelyeket trsaid pozitvan tettek. St azokrt a dolgokrt is hls vagy, amelyeket megtehettek volna, de nem kerlt r sor. Hlt rzel azrt, mert valaki segtett neked – ez csupn a kezdet. Majd hlt kezdesz rezni azrt is, mert valaki nem rtott neked – megtehette volna; kedves volt tle, hogy nem tette meg. Amint egyszer megrted a hla rzst, s engeded mlyen magadba ivdni, mindenrt hls leszel. s minl hlsabb leszel, annl kevesebbet panaszkodsz s morogsz. s ha egyszer eltnik a panasz, eltnik a boldogtalansg is. A boldogtalansgot a panasz lteti. A panaszkodson s a panaszkod elmn csimpaszkodik. A hla lehetetlenn teszi a boldogtalansgot. Ez az egyik legfontosabb titok, amit meg kell tanulnod.
7. Nevets
Mirt vrnl indokra a nevetshez? Az letnek nmagban pp elegend indoknak kellene lennie a nevetsre. Hiszen olyan abszurd, olyan nevetsges. Olyan gynyr, olyan csodlatos! Mindenfle-fajta dolog egyttesen. Egy hatalmas, kozmikus trfa.
A nevets a legknnyebb dolog a vilgon, ha engeded. Mra mgis nehzz vlt. Az emberek nagyon ritkn nevetnek, st, amikor nevetnek, az sem szinte. Az emberek gy nevetnek, mintha szvessget tennnek valakinek, mintha valamilyen ktelessget teljestennek. A nevets mulatsg. Nem msnak teszel vele szvessget! Azrt nem kell nevetned, hogy boldogg tegyl vele valakit, mert ha nem vagy boldog, akkor mst sem tehetsz boldogg. Egyszeren a sajt kedvedre nevess, ne vrj hozz indokot. Ha elkezdesz beletekinteni a dolgokba, kptelen leszel abbahagyni a nevetst. Minden dolog mr nmagban tkletes ok a nevetsre – nem hinyzik hozz semmi –, de te mgis nehezen engedsz. Nagyon szkmark vagy… szkmark vagy a nevetssel, a szeretettel, az lettel. Amint egyszer megrted, hogy a szkmarksgot el lehet dobni, tlpsz egy msik dimenziba. A nevets az igazi valls. Minden ms csupn metafizika.
8. Nem-tlkezs
Ha tlkezel, megosztottsg keletkezik.
Megeshet, hogy ppen mlyen elmerlve beszlgetsz egy bartoddal, amikor hirtelen gy rzed, szeretnl csendben maradni. Szeretnd abbahagyni a beszdet, azonnal, a mondat kzepn. Akkor hagyd abba ppen ott, mg a mondatot se fejezd be, mert az ellenkezni fog a termszettel. De ekkor feltnik a sznen az tlkezs. Knosan rzed magad amiatt, hogy mit gondolnak rlad msok, ha hirtelen, a mondat kzepn elhallgatsz. Ha hirtelen elhallgatsz, nem fogjk rteni, mirt teszed, ezrt valahogyan befejezed a mondatot. rdekldst sznlelsz, s vgl elmeneklsz. Ez nagyon sokba kerl, s felesleges is. Egyszeren mondd azt, hogy most nincs kedved beszlgetni. Elnzst krhetsz, s nem szlsz tbbet. Nhny napig taln egy kiss problms lesz, de lassanknt megrtik majd az emberek. Ne tld el magad amiatt, amirt hallgatsz; ne mondd magadnak, hogy ez nem j. Minden j! A mly elfogadsban minden ldott vlik. gy trtnt – az egsz lnyed csendben akart maradni. Kvesd a kvnsgt! Egyszeren lgy a teljessged rnyka, s brhov megy, kvesd, mert nincsen ms cl. s akkor hatalmas ellazulst rzel majd magad krl.
OSHO rm
Tartalom
Elsz
Mi a boldogsg? Tled fgg A felszntl a kzppontig res kezek
Keresgls Az alapvet kettssg Nem szemlyisg, hanem tudatossg A szivrvny kergetse A nyomorsg gykerei
Az agnitl az eksztzisig A megrts a kulcs Kenyeret s cirkuszt Az eksztzis lzad Valdi vagy szimbolikus? Ltezs s valamiv vls
A nyomorsg gykereinek megrtse – Krdsek s vlaszok Hogyan lehetnek az emberi lnyek boldogok s dvzltek? Mirt olyan nehz megbocstani s felejteni? Mirt csinlunk a bolhbl elefntot? Nem tudja valaki levenni rlam ezt a nyomorsgot? Mirt akarja mindenki msnak mutatni magt? Hogyan lehetek nmagam? Nha azt rzem, pokolban lek… Nem az a valdi problma, hogy az emberek nem szeretik nmagukat? Mirt olyan nehz elengedni azokat a dolgokat, amelyek a nyomorsgunkat okozzk? Bele kell trdnnk a magnyossgunkba, mieltt belpnk egy kapcsolatba? Olyan rtelmetlennek s resnek tnik az letem… Pontosan, mi az unalom? Mirt hasznlnak drogokat az embereket? Hogyan foglalkozhatunk csupn a sajt boldogsgunkkal, amikor annyi problma van a vilgban? Mirt lmodozom mindig a jvrl?
lj rmben!
A szerzrl
Osho Meditcis Kzpont
Elsz
Hadd kezdjem egy rvid anekdotval:
– Az orvosom ragaszkodott hozz, hogy eljjjek nhz – mondja a pciens a pszichiternek. – Isten tudja, mirt: boldog hzassgban lek, biztos llsom van, sok bart vesz krl, nincsenek flelmeim... – Hm – blint a pszichiter a jegyzettmbje fel nylva –, s mita megy ez gy?
A boldogsg hihetetlen. gy tnik, az ember kptelen a boldogsgra. Ha depresszirl beszlsz, szomorsgrl, szenvedsrl, mindenki elhiszi; az termszetesnek ltszik. Ha boldogsgrl beszlsz, senki sem hiszi el – az termszetellenesnek tnik. Sigmund Freud ez emberi elme negyvenvnyi kutatsa utn – tbb ezer emberrel dolgozott, tbb ezer zavart elmt tanulmnyozott –, arra a kvetkeztetsre jutott, hogy a boldogsg fikci: az ember kptelen a boldogsgra. A legtbb, amit tehetnk, hogy egy kicsit knyelmesebb tesszk a dolgokat, ez minden. A legtbb, amit tehetnk, hogy egy kicsit cskkentjk a boldogtalansgot, ez minden – de boldognak lenni? Kptelensg. Ez nagyon pesszimistn hangzik… de ha megnzed az emberisget, lthatan pontosan ez a helyzet; egyrtelm tnynek tnik. Kizrlag az emberi lnyek boldogtalanok. Mlyen bell elromlott valami. A sajt tapasztalatom alapjn mondom, hogy az emberi lnyek kpesek a boldogsgra, nagyobb boldogsgra, mint a madarak, nagyobb boldogsgra, mint a fk, mint a csillagok – mert az emberi lnyeknek van valamije, ami a fknak, madaraknak, csillagoknak nincsen. Van tudatossguk. De ha van tudatossgod, kt lehetsges vlaszts ll eltted: lehetsz boldog, vagy lehetsz boldogtalan. Az mr a te dntsed. A fk egszen egyszeren boldogok, mert kptelenek a boldogtalansgra. Az boldogsguk nem szabadsg; boldognak kell lennik. Nem tudjk, hogyan lehetnnek boldogtalanok; nincs vlasztsuk. A fkon csiripel madarak nem azrt boldogok, mert azt vlasztottk – hanem, mert nem ismernek ms utat. A boldogsguk tudattalan; egyszeren termszetes.
Az emberi lnyek kpesek a mrhetetlen boldogsgra s a mrhetetlen boldogtalansgra is – szabadon vlaszthatnak. Ez a szabadsg kockzatos, ez a szabadsg nagyon veszlyes, mert tid a felelssg. s valami trtnt ezzel a szabadsggal, valami elromlott. Az emberisg valahogyan a feje tetejre fordult. A meditcit keresik az emberek. Meditcira csupn azrt van szksg, mert nem a boldogsgot vlasztottad. Ha a boldogsgot vlasztand, nem lenne szksg semmifle meditcira. A meditci gygyr: ha beteg vagy, akkor gygyszerre van szksged. Amint egyszer elkezded a boldogsgot vlasztani, amint egyszer eldntd, hogy boldog leszel, akkor nincs szksg tbb meditcira. Akkor magtl megtrtnik a meditci. Sok-sok valls van, mert nagyon sok ember boldogtalan. A boldog embernek nincs szksge vallsra, a boldog embernek nincs szksge templomra, szentlyre – mert a boldog embernek az egsz vilgegyetem a temploma, az egsz ltezs a szentlye. A boldog ember nem folytat vallsos tevkenysget, mert az egsz lete vallsos. Minden, amit boldogsggal teszel, imdsg – a munkd istentisztelett vlik; mg a lgzsed is csodlatos ragyogs, kecsessg.
A boldogsg akkor kvetkezik be, amikor sszhangban vagy az leteddel, amikor olyan harmonikus az sszhang, hogy brmit teszel, az rm. Akkor hirtelen felismered, hogy a meditci eljn hozzd. Ha szereted a munkt, amit vgzel, ha szereted a mdot, ahogyan lsz, akkor meditatv vagy. Akkor semmi nem vonja el a figyelmed. Amikor a dolgok elvonjk a figyelmedet, az egyszeren azt mutatja, hogy nem rdekel igazn az, amivel foglalkozol. A tanr folyton azt mondogatja a kisgyerekeknek: „Figyeljetek rm! Figyeljetek!” Pedig figyelnek k, csak valami msra. Teljes szvbl dalol egy madr az iskola pletn kvl – a gyerek a madrra figyel. Senki sem mondhatja, hogy nem figyel, senki sem mondhatja, hogy nem meditatv, hogy nem koncentrl ersen – ppen hogy igen! Tulajdonkppen teljesen megfeledkezett a tanrrl s tblra felrt szmtanrl. A gyermek tkletesen megfeledkezett minderrl, maradktalanul magval ragadta a madr s a dala. A tanr mgis azt mondja:– Figyelj! Mit csinlsz? Ne kalandozzon el a figyelmed! Valjban ppen a tanr vonja el a gyerek figyelmt. A gyerek figyel – ezt termszetesen teszi. Hallgatja a madarat, s boldog. A tanr pedig elvonja a figyelmt, azt mondja: „nem figyelsz” – a tanr egyszeren hazudik! A gyerek igenis figyelt. A madr rdekesebb volt a szmra, mit tehetett volna? A tanr nem volt olyan rdekes, nem volt tl vonz a szmtan. Nem azrt vagyunk itt a Fldn, hogy matematikusok legynk. Akad nhny gyerek, akit nem fog rdekelni a madr; a dal egyre hangosabb s hangosabb lesz, k mgis a tblt figyelik majd. Nekik val a szmtan. Meditci lesz szmukra a matematika – termszetes meditcis llapot. Termszetellenes dolgok vonjk el a figyelmnket: pnz, presztzs, hatalom. A madrdal hallgatsa nem fog pnzhez juttatni. A madrdal hallgatsa nem fog presztzst, hatalmat adni. Egy pillang nzegetse nem jelent segtsget gazdasgilag, politikailag, trsadalmilag. Ezek a dolgok nem jvedelmeznek – de ezek tesznek boldogg. Egy valdi emberi lny veszi a btorsgot, hogy olyan dolgok utn menjen, amelyek boldogg teszik. Ha szegny marad, akkor szegny marad; nem panaszkodik miatta, nincs benne megbntottsg. Azt mondja: "n vlasztottam az utamat – s n a madarakat, a pillangkat, a virgokat vlasztottam. Nem leszek gazdag, de rendben van! Gazdag vagyok, mert boldog vagyok." Az emberi lnyek azonban a fejk tetejre fordultak.
Olvastam egyszer:
Ted mr rk ta ldglt a foly partjn, de nem volt kapsa. A tbb veg sr s a forr Nap hatsra elbbiskolt, gy teljesen vratlanul rte, amikor egy frge hal horogra akadt. Megrntotta a zsineget, s ezzel felbresztette. Ted elvesztette az egyenslyt, s mieltt visszanyerhette volna, belepottyant a folyba. Egy kisfi rdekldve figyelte a jelenetet. Ahogy a frfi kikecmeregni igyekezett a vzbl, megkrdezte az apjt: – Papa, most az ember fogott halat, vagy a hal fogott embert?
Az emberisg teljesen a feje tetejre fordult. A hal fog tged, s vonszol maga utn; nem te fogod a halat. Brmikor, ha pnzt ltsz, nem vagy tbb nmagad. Brmikor, ha hatalmat, presztzst ltsz, nem vagy tbb nmagad. Brmikor, ha elismertsget ltsz, nem vagy tbb nmagad. Azonnal megfeledkezel mindenrl – elfelejted az leted bels rtkeit, a boldogsgodat, az rmeidet, a gynyrsgeidet. Mindig kvlrl vlasztasz valamit, s valami bels dolgot adsz rte cserbe. Elnyered a klst, s elveszted a belst. Mihez fogsz gy kezdeni? Ha az egsz vilg a lbaidnl hever, de kzben elveszted nmagad, ha megszerzed a vilg minden gazdagsgt, de kzben elveszted sajt, bels kincseidet, mihez kezdesz a gazdagsgoddal? Ez a nyomorsg.
Ha meg tudnl tanulni egyetlen dolgot, az az egy dolog az bersg legyen: bernek lenni a sajt bels motivciid, a sajt, bels sorsod irnt. Sose vesztsd ket szem ell, msklnben boldogtalan leszel. s amikor boldogtalan vagy, azt mondjk az emberek: „meditlj, s boldog leszel”. Azt mondjk: „Imdkozz, s boldog leszel; menj el a templomba, lgy vallsos, lgy keresztny, vagy hindu, s akkor boldog leszel.” Ez ostobasg. Lgy boldog, s az meghozza a meditcit. Lgy boldog, s az meghozza a vallsossgot. A boldogsg az alapfelttel. Az emberek azonban csak akkor vlnak vallsoss, amikor boldogtalanok – de az vallsuk hamis. Prbld megrteni, mirt vagy boldogtalan. Sokan jnnek hozzm azzal, hogy boldogtalanok, s azt akarjk, adjak nekik meditcit. n azt felelem, legelszr is azt kell megrteni, mirt vagy boldogtalan. Ha nem tvoltod el a boldogtalansgod alapvet okait, akkor meditlhatsz, de nem fog sokat segteni – mert az alapvet okok megmaradnak. Valaki esetleg nagyszer tncos lehetett volna, mgis egy irodban l, s aktkat vlogat. Nincs lehetsge a tncra. Valaki esetleg nagy rmt lelhette volna abban, hogy tncol a csillagok alatt, mgsem tesz mst, mint gyjti a pnzt a bankszmljra. s ezek az emberek azt mondjk, hogy boldogtalanok: "adj nekem meditcit". n adhatok – de mit fog elrni az a meditci? Mit kellene elrnie? Ugyanazok maradnak, gyjtik a pnzt, versengenek a piacon. A meditci taln segt kiss ellazulniuk, hogy mg jobban vgezzk ezeket az ostobasgokat. Ismtelgethetsz mantrkat, vgezhetsz specilis meditcikat; taln itt-ott segt egy kicsit – de csak abban segthet, hogy ugyanaz maradj, aki voltl. Nem hoz talakulst.
ppen ezrt, az n megkzeltsem azoknak val, akik igazn btrak, azoknak a merszeknek, akik hajlandak megvltoztatni az letmdjukat, akik hajlandak kockra tenni mindent – mert valjban nincs semmid, amit kockra tehetnl; csupn a boldogtalansgod, a nyomorsgod. Az emberek azonban mg ahhoz is ragaszkodnak. Hallottam:
Egy tvoli kikpztborban egy csapat jonc visszarkezik a krletbe, miutn egsz nap a perzsel napon meneteltek. – Micsoda let! – mondja az egyik jonc. – Mrfldekre mindentl, egy rmesterrel, aki a hun kirlynak, Attilnak kpzeli magt, nincsenek nk, nincs ital, nincs szabadsg – s mindennek a tetejbe, a bakancsom kt szmmal kisebb a lbamnl. – Abba nem kell beletrdnd, pajts – jegyzi meg a trsa. – Mirt nem krsz egy msik prat? – Eszemben sincs – hangzik a felelet. – Az egyetlen rmm, amikor vgre levehetem!
Mi mst kockztatsz? Csak a nyomorsgodat. Az egyetlen rmd, hogy beszlhetsz rla. Nzd meg az embereket, amikor a nyomorsgukrl beszlnek, milyen boldogg teszi ket! Fizetnek rte; pszichoanalitikushoz jrnak, hogy a nyomorsgukrl beszljenek – fizetnek rte! Valaki figyelmesen hallgatja ket, s k ettl nagyon boldogok. Az emberek a nyomorsgukrl beszlnek folyton-folyvst. Eltlozzk, kisznezik, nagyobbnak tntetik fel. A valsgosnl nagyobbnak mutatjk. Mirt? Nincs semmid, amit kockztatsz, az emberek azonban ragaszkodnak az ismerthez, az ismershz. Mindssze a nyomorsgot ismerik; az az letk. Nincs vesztenivaljuk, de mg azt is flnek elveszteni. Ahogy n ltom, a boldogsg, az rm jn elszr. Az nnepl hozzlls jn elszr. Az let-igenl filozfia jn elszr. lvezd! Ha nem tudod lvezni a munkdat, vltoztass. Ne vrj! Mert mindannyiszor, ha vrakozol, Godot-ra vrsz, Godot pedig sosem jn el. Az emberek vrnak, s elvesztegetik az letket. Kire, mire vrsz? Ha ltod a lnyeget, hogy nyomorult vagy egy bizonyos letmddal; akkor minden rgi hagyomny azt mondja, hogy te hibztl – n azonban azt mondom, hogy a md elhibzott. Prbld megrteni, mit jelent ez a hangslynyi klnbsg. Nem te vagy hibs, hanem az letmdod; ahogy megtanultl lni, az elhibzott. A motivcik, melyeket megtanultl, s a sajtodnak fogadtl el, nem a sajtjaid – nem teljestik be a sorsodat. Ellenttesek a termszeteddel, a hajlamaiddal. Ne feledd: senki nem dnthet helyetted. Msnak minden parancsolata, minden szablya, erklcse megbnt. Sajt magadnak kell dntened, a sajt kezedbe kell venned az letedet. Msklnben az let folyton ott kopogtat az ajtdon, te azonban sosem vagy otthon – mindig valahol mshol vagy. Ha tncosnak kellene lenned, az let azon az ajtn rkezik, mert azt gondolja, mostanra mr biztosan tncos lettl. Azon az ajtn kopogtat, de te nem vagy ott – bankr vagy. Honnan kellene tudnia az letnek, hogy bankr lettl? Az let azon az ton jn hozzd, amit a termszeted neked sznt; csak azt a cmet ismeri – de te sosem vagy ott, valahol mshol vagy, valaki ms larca mgtt bujklsz, valaki ms ruhjban, valaki ms neve alatt. A ltezs pedig egyre csak kutat utnad. Tudja a nevedet, de te elfelejtetted azt a nevet. Tudja a cmedet, de te sosem ltl azon a cmen. Hagytad, hogy a vilg elvonja a figyelmedet.
– Azt lmodtam tegnap jjel, hogy gyerek voltam – mesli Joe Alnek –, s szabad jegyem volt minden jtkra Disneylandben. regem, micsoda mulatsg volt! Nem kellett vlasztanom, mire ljek fel: mindenre felltem. – Ez rdekes – jegyzi meg a bartja. – Nekem is nagyon mozgalmas lmom volt tegnap jjel. Azt lmodtam, hogy egy gynyr szkesg kopogtatott az ajtmon, s epesztette a vgy utnam. Majd ppen, hogy nekikezdtnk volna a dolognak, egy msik ltogat, egy csodlatos, bgys barna rkezett, s is engem akart! – Hha – kilt fel Joe. – regem, brcsak ott lehettem volna! Mirt nem hvtl fel? – Hvtalak – feleli Al –, de az anyd azt mondta, Disneylandben vagy.
A sorsod csak egyetlen ton tallhat rd, s az a bels virgzsod, amilyennek a ltezs akart tged. Mindaddig, amg nem tallsz r a spontaneitsodra, amg nem tallod meg a termszetedet, nem lehetsz boldog. s ha nem lehetsz boldog, nem lehetsz meditatv sem. Mirt szletett az emberek elmjben az az elkpzels, hogy a meditci hozza el a boldogsgot? Mert ahol boldog embert talltak, ott minden esetben meditatv elmt talltak – a kt dolgot sszekapcsoltk egymssal. Mindannyiszor, ha azt lttk, hogy csodlatos, meditatv mili vesz krl valakit, az illetrl kiderlt, hogy mrhetetlenl boldog – rmtl ragyogott, sugrzott. s sszekapcsoltk a kt dolgot. Az emberek azt gondoltk, hogy a boldogsg akkor jn el, ha meditatv vagy. Pedig ppen fordtva van: akkor jn el a meditci, ha boldog vagy. De boldognak lenni nehz, a meditlst megtanulni viszont knny. A boldogsg drasztikus vltozst jelent az letmdodban – egy hirtelen vltst, mert nincs vesztegetnival val id. Egy hirtelen vltozst, egy folytonossgi hinyt, a mlttal val folytonossg megszaktst. Egy hirtelen villmcsaps, s meghalsz a mltnak, hogy jrakezdd az bctl. jrakezded az leted, ahogy akkor tetted volna, ha nem knyszertenek rd semmilyen smt a szleid, a trsadalom, az llam; ahogy tetted volna, ahogy tenned kellett volna, ha senki sem vonja el a figyelmed. De elvontk. Ez kell dobnod az sszes rd erltetett smt, s meg kell tallnod a bels lngodat.
OSHO Btorsg
Elsz
Mi a btorsg? A btorsg taja A szv tja Az intelligencia tja A bizalom tja Az rtatlansg tja
Ha az jdonsg az ajtdon kopogtat, engedd be!
A szeretet btorsga Nem kapcsolat, hanem ltllapot Ez a stemny nagyon finom! A hatrok nlkli vilg Se knny, se nehz, csak termszetes
Emeld ki magadat a tmegbl! A sokasg politikja Hallgass a bels rzkedre! Szabadon valamitl, szabadon valamirt Talld meg eredeti arcodat!
A veszlyes let rme Brmit teszel, az let rejtly Az let mindig a vadonban zajlik A legvgs btorsg: nincs kezdet, nincs vg
A flelemnlklisghez vezet ton – Meditcis technikk, krdsek s vlaszok Meditci az ressgtl val flelem eloszlatshoz Meditci a rgi, bergzlt flelmek felszmolshoz Meditci bizalomrt Meditci a flelem szeretett alaktsra s az utols krds: az istenflelem
A szerzrl
Elsz
Ne hvd ktsgnek – nevezd csodnak. Ne hvd bizonytalansgnak – nevezd szabadsgnak.
Nem azrt vagyok itt, hogy dogmkat adjak t neked – a dogmk mentesek a ktelytl. Nem azrt vagyok itt, hogy brmilyen gretet tegyek a jvre nzvst – a jvvel kapcsolatos gretek biztonsgot teremtenek. Egyszeren azrt vagyok itt, hogy berr s tudatoss tegyelek – ami nem ms, mint az, hogy itt s most ltezz, minden bizonytalansggal egytt, ami az let maga, minden ktsggel egytt, ami az let maga, minden veszllyel egytt, ami az let maga. Tudom, hogy azrt vagy itt, mert valami bizonyossgot keresel, valamifle hitvallst, valamilyen „izmust”, egy helyet, ahov tartozhatsz, valakit, akiben megbzhatsz. Azrt vagy itt, mert flsz. Egyfajta gynyr rabsgot keresel – hogy tudatossg nlkl lhess. n mg bizonytalanabb, mg hatrozatlanabb szeretnlek tenni – mert ilyen az let, ilyen Isten. Amikor n a bizonytalansg s a veszly, egyetlen mdon felelhetnk r: tudatossggal. Kt lehetsg van. Az egyik, hogy behunyod a szemed, s dogmk szerint lsz: keresztny leszel, hindu vagy mohamedn… vagyis gy viselkedsz, mint a strucc. Ez nem vltoztatja meg az letedet; egyszeren bezrja a szemedet. Csak ostobv tesz, csak tudatlann. Tudatlansgodban biztonsgban rzed magad – minden idita biztonsgban rzi magt. Tulajdonkppen csak az iditk rzik magukat biztonsgban. Egy valban l embert mindig bizonytalansg vez. Mifle biztonsg ltezhetne? Az let nem gpies folyamat; ezrt nem lehet biztonsgos. Az let kiszmthatatlan rejtly. Senki sem tudja, mit hoz a kvetkez pillanat. Mg Isten sem, akirl azt tartod, hogy valahol a hetedik mennyorszgban lakozik, mg sem – ha ugyan valban ott van –, teht mg sem tudja, mi fog trtnni! Mert ha tudn, akkor az let csupn sznjtk lenne, minden elre meg lenne rva, a sorsunk elre el volna rendelve. Honnan tudhatn Isten, mi trtnik a kvetkez pillanatban, ha a jv nyitott? Ha Isten ismern a jvt, akkor az let egyszeren halott, mechanikus folyamat lenne. Akkor nem volna szabadsg, mrpedig miknt ltezhetne let szabadsg nlkl? Akkor nem llna mdunkban, hogy megvlasszuk, fejldnk-e vagy sem. Ha minden eleve elrendelt volna, akkor nem lenne dicssg, nem lenne nagysg. Akkor csak robotok lennnk. Nem, semmi sem biztonsgos. Ez az n zenetem. Semmi sem lehet az, mert a biztonsgos let rosszabb, mint a hall. Semmi sem biztos. Az let tele van ktsgekkel, meglepetsekkel – ebben rejlik a szpsge! Sosem rkezel el egy olyan pillanathoz, amikor azt mondhatod: „Immr nincs bennem bizonytalansg.” Ha azt mondod, nincs benned bizonytalansg, azzal egsz egyszeren a hallodat jelented be; ngyilkossgot kvetsz el. Az let szntelenl ramlik, ezer s egy ktsg kztt. Ebben rejlik a szabadsga. Ne nevezd ezt bizonytalansgnak. n pontosan rtem, mirt nevezi az elme a szabadsgot bizonytalansgnak… ltl mr brtnben pr hnapig vagy vig? Nhny, cellban tlttt v utn, amikor eljn a szabaduls napja, a rab hirtelen bizonytalannak rzi a jvt. A brtnben minden biztos volt; minden holt rutin szerint zajlott. Eltettk az telt, vdelem alatt llt; nem kellett tartania attl, hogy msnap hes lesz, de nem lesz mit ennie – ilyesmi nem trtnhetett vele, minden biztos volt krltte. s akkor, sok v utn egyszer csak odamegy hozz a fegyr, s azt mondja neki: „Mostantl szabad vagy.” A rab pedig remegni kezd. A brtn falain tl jra ott vrja a bizonytalansg; megint keresnie, kutatnia kell majd; megint szabadon kell lnie. A szabadsg flelmet szl. Az emberek szabadsgrl beszlnek, de tartanak tle. s az ember mindaddig nem ember, amg retteg a szabadsgtl. n szabadsgot adok neked; nem biztonsgot. n megrtst adok neked; nem tudst. A tuds bizonyoss tesz. Ha szablyokat adnk neked, ksz rendszert, hogy van Isten s Szentllek, meg az egyszltt Fi, Jzus, van pokol s mennyorszg, ezek itt a j cselekedetek, azok pedig a rossz tettek, vtkezz, s pokolra kerlsz, tedd az ltalam jcselekedeteknek nevezett dolgokat, s akkor a mennybe jutsz – bevgeztetett! –, akkor biztonsgban rezhetnd magadat. Ezrt hatroz gy oly sok ember, hogy keresztny lesz, hindu vagy mohamedn – nem szabadsgot akarnak, hanem rgztett szablyokat.
Egy frfit vratlanul baleset rt, s az ton haldoklott. Senki sem tudta rla, hogy zsid, ezrt papot hvtak hozz, katolikus papot. Az lehajolt, egszen kzel a frfihoz – aki mr a halltusjt vvta –, s megkrdezte tle: – Hiszel a Szenthromsgban, az Atyban, a Fiban s a Szentllekben? A frfi kinyitotta a szemt, s gy felelt: – Nzzenek oda, n itt haldoklom, ez meg talls krdsekkel zaklat!
Amikor a hall kopogtat az ajtdon, egyszeriben minden bizonyossg egyszer talls krdsnek s ostobasgnak tnik. Ne ragaszkodj semmifle bizonyossghoz. Az let bizonytalan – ez a termszethez tartozik. gyhogy az intelligens ember mindig bizonytalan marad. Ez a kszenlt a bizonytalansgra – a btorsg. Ez a kszenlt a bizonytalansgra – a bizalom. rtelmes ember az, aki ber marad minden helyzetben, s teljes szvvel felel r. Nem azrt, mert tudja, mi trtnik majd, nem azrt, mert gy tudja, hogy ha ezt teszi, az fog trtnni. Az let nem tudomny, nem okok s okozatok lncolata. Hevtsd a vizet szz fokra, s elprolog – ez bizonyos. De a val letben semmi sem ennyire biztos. Minden egyn maga a szabadsg, egy ismeretlen szabadsg. Lehetetlen elre megjsolni, elre kiszmtani a jvjt. Ezrt kell tudatosan s beren lnnk. Azrt vagy itt, mert tudst keresel; ksz szablyokat akarsz, amelyekhez aztn foggal-krmmel ragaszkodhatsz. n semmi ilyesmit nem adok neked. St, ha mr birtokolsz ilyen szablyokat, megszabadtalak tlk! Lpsrl lpsre lerombolom benned a bizonyossgot; egyre hatrozatlanabb, fokrl fokra bizonytalanabb teszlek. Ez az egyetlen feladatom. Ez az egyetlen dolog, amit egy mesternek tennie kell: meghagyni tged a tkletes szabadsgban! A tkletes szabadsgban, amikor minden lehetsg kitrul eltted, amikor semmi sem lland… Akkor knytelen leszel tudatoss vlni – nincs ms lehetsged. Ez az, amit n megrtsnek nevezek. A megrts sorn a bizonytalansg az let lnyegi rszv lesz – s ez j, mert ez teszi az letet szabadd, ez teszi az letet szntelen meglepetss. Senki sem tudhatja elre, mi fog trtnni. Ez tlt el bennnket vgtelen mulattal. Ne hvd ktsgnek – nevezd csodnak. Ne hvd bizonytalansgnak – nevezd szabadsgnak.
Nem lehetsz szinte, ha nem vagy btor. Nem tudsz szeretni, ha nem vagy btor. Nem tudsz bzni, ha nem vagy btor. Nem kutathatod a valsgot, ha nem vagy btor. Vagyis a btorsg ll legell, s minden ms azt kveti.
|